Παρασκευή, Οκτωβρίου 14, 2011

Του λόγου τα λάθη..


1) Σχετικά με την ορθογραφία της λέξης καινούργιος (-α, -ο), πρόσφατα είχα κάποια διαφωνία. Το σωστό σαφώς είναι καινούργιος, και όχι επειδή στην προφορά ακούγεται το "γ", διότι με αυτή την δικαιολογία θα μπορούσαμε να γράφουμε και κάποιες λέξεις ως εξής: ποιος --> πχοιος, μάτια ---> ματχια, βρωμιά --> βρωμνιά, κ.ο.κ. Το "γ" λοιπόν αιτιολογείται και προκύπτει από την ετυμολογία της λέξης, η οποία και είναι: καινός (νέος) + έργον. Αν και για κάποιους θεωρείται κάτι απλό, θεώρησα ότι χρειάζεται μια αποσαφήνιση.


2) Παρατηρώ συχνά μια σύγχυση μεταξύ του "κατ' αρχάς" και του "καταρχήν". Το κατ' αρχάς δηλώνει χρόνο, δηλαδή σημαίνει αρχικά. Π.χ Κατ' αρχάς το κοινό έδειξε αδιαφορία, αλλά στην συνέχεια εντυπωσιάστηκε από το θέαμα. Το καταρχήν, σημαίνει βασικά. Π.χ  Καταρχήν μην με κατηγορείς, ήθελα να έρθω, μα δεν μπορούσα.

3) Το ανεξαρτήτως είναι επίρρημα, πράγμα που την καθιστά άκλιτη λέξη. Επομένως λέμε ανεξαρτήτως ηλικίας και όχι ανεξαρτήτου ηλικίας. Επιπροσθέτως η ηλικία δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη, γι αυτό δεν χρησιμοποιούμε επίθετο.

4) Ευχαριστώ όλους όσους παρευρέθηκαν. Ποιο είναι το λάθος σ' αυτή τη πρόταση; Το όσους, αφού το υποκείμενο πρέπει να τίθεται πάντα σε ονομαστική. Έτσι το σωστό είναι --> Ευχαριστώ όλους όσοι παρευρέθηκαν. Όμως: Είχε να πει καλό λόγο για όλους όσους γνώρισε. Σε αυτή την περίπτωση η πρόταση είναι σωστή και δεν αλλάζει τίποτα, αφού το αντικείμενο δεν τίθεται σε ονομαστική.

5) Απηύδησα και έχω απηυδήσει! Βασικά εγώ έχω απαυδήσει με τα τόσα "έχω απηυδήσει" που ακούω!  Το "η" μπαίνει μόνο στην οριστική αορίστου (δηλαδή το απηύδησα είναι σωστό), ενώ στους υπόλοιπους χρόνους η αύξηση φεύγει και το ρήμα μένει ως έχει (δηλαδή απαυδώ, θα απαυδήσω, έχω απαυδήσει..)

Κοιτάξτε και εδώ:
Τα πιο συχνά λάθη στον προφορικό λόγο!
Πώς γράφεται;
9 επιρρηματικά ζεύγη προς αποσαφήνιση!
Συχνά ορθογραφικά λάθη!


4 σχόλια:

  1. Εχω τοοοση ωρα που διαβαζω τα αρθρα στο site σου! ειμαι μαθητρια της β λυκειου και ψαχνω ηδη συμβουλες για την θερινη προετοιμασια και ομολογω πως με βοηθησες πολυ!!! Εξαιρετικη δουλεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Του λογου λαθη" ποσο πιο χρησιμο για ολους και για ολες?!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Eιμαι συναδελφος και θα 'θελα να παραθεσω πλειστα παραδειγματα σολοικισμων και βαρβαρισμων.Η επιστημη μας αλλωστε, λειτουργει διαδραστικα και πολυεπιπεδα.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχετε δίκιο συνάδελφε και να 'ταν μόνο τα γραπτά των μαθητών γεμάτα από τέτοια λάθη...! Πολλές φορές είναι και ο λόγος προσώπων στον οποίο εμείς οι ίδιοι παραπέμπουμε τους μαθητές, προκειμένου να βελτιώσουν τον δικό τους, όπως οι δημοσιογράφοι για παράδειγμα. Πολύ κλασικό αυτό.

    Σας ευχαριστώ όλους για τα σχόλιά σας και η συμβολή του καθενός, εννοείται πως είναι ευπρόσδεκτη. :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή



Η φωτογραφία μου
Θεσσαλονίκη
Είμαι φιλόλογος -πρόσφατα ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στην Πολιτική Ιστορία (ΑΠΘ). Στα ενδιαφέροντα μου ανήκει η μελέτη της γλώσσας, η θεωρία της λογοτεχνίας και η παγκόσμια ιστορία. Προσπαθώ να μεταδώσω το πάθος μου για τη φιλολογία και την ελληνική γλώσσα στους μαθητές, Έλληνες και ξένους, ενώ παράλληλα ασχολούμαι με την έρευνα, αναλαμβάνω μεταφράσεις, όπως και την επιμέλεια βιβλίων. Mπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της παρακάτω φόρμας, τοποθετώντας τα στοιχεία σας. Τα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.

Φόρμα επικοινωνίας:

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *