Σάββατο, Ιανουαρίου 11, 2014

Γλωσσικά παιχνίδια (Μέρος Α')


Η μέρα που πέρασε μου έμαθε με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει το μάθημα της γλώσσας διασκεδαστικό και παράλληλα δημιουργικό. Όταν ήμουν στα θρανία βαριόμουν πολύ κι ας είχε το βιβλίο ζωντανά χρώματα και ενδιαφέροντα κείμενα. Ο καθηγητής απλά μας τα διάβαζε ή έβαζε κάποιον από εμάς να διαβάζει - και σχεδόν ποτέ δεν ήταν μια ευχάριστη ανάγνωση. Έπειτα οι κλασικές και τυποποιημένες  ερωτήσεις. Αν μας άρεσε το κείμενο, τι καταλάβαμε, τι θέλει να πει ο συγγραφέας. Οι απαντήσεις ήταν ελάχιστες και από μαθητές που απαντούν γενικώς σε όλα, από τους άριστους. Έπειτα ο καθηγητής συνέχιζε με την παράδοση. Και τότε το μυαλό μου άρχιζε τα ταξίδια και έφτανε όπου μπορούσε να φανταστεί.. Τελικά κατάλαβα πως το μυαλό καταφεύγει στις σκέψεις όταν του δίνεις τα περιθώρια να το κάνει. 


Σήμερα δεν είδα κανένα από τα παιδιά αφηρημένο. Ήταν όλα τους χαρούμενα, ενθουσιασμένα, όλο ενέργεια και ήταν και λίγο.. φασαριόζικα! Αλλά παιδιά είναι! Πως γίνεται να μην είναι και λίγο φασαριόζικα; Αυτό είναι το φυσιολογικό. Με προβληματίζει όταν βλέπω ένα παιδί στεναχωρημένο ή προβληματισμένο. Ακόμα κι αν είναι απλά ήσυχο και μαζεμένο, πάλι προβληματίζομαι. Γιατί σκέφτομαι και φοβάμαι. Μήπως βιώνει την απομόνωση; την μοναξιά; μήπως αντιμετωπίζει την σκληρότητα και την αυστηρή κριτική των άλλων παιδιών; 

Έτσι, προσπάθησα να φέρω κοντά τα ανόμοια και νομίζω πως πέτυχα. Αφού παρέδωσα μάθημα στα παιδιά την πρώτη ώρα (φυσικά με έντονη την συμμετοχή τους), την δεύτερη ήθελα να δω στην πράξη τι κατάλαβαν απ' όσα είπα και κατά πόσο πρόσεχαν. Έτσι η δεύτερη ώρα ήταν η ώρα.. του παιχνιδιού! Τους χώρισα σε δύο ομάδες, αγόρια - κορίτσια και παίξαμε ερωτο-απαντήσεις σχετικές πάντα με το μάθημα και την παράδοση. Είχα ετοιμάσει απ' το σπίτι δύο κατηγορίες ερωτήσεων: εύκολες και δύσκολες. Οι δύσκολες, για τους πιο τολμηρούς, έπιαναν 10 πόντους και οι εύκολες 5. Στόχος ήταν οι 200 πόντοι. Όποια ομάδα έφτανε πρώτη σ' αυτούς, θα κέρδιζε και ένα δωράκι. Διάλεγαν ερωτήσεις και περίμεναν με ανυπομονησία ποια θα τους πέσει. Όταν κέρδιζαν και προσπερνούσαν την άλλη ομάδα πανηγύριζαν, ενώ όταν μετρούσαν όλοι μαζί αντίστροφα γιατί η άλλη ομάδα αργούσε ήταν μέσα στο κέφι. Απαραίτητη προϋπόθεση, μια! Να μην ανακοινώνουν ποτέ την απάντηση αν δεν το συζητούν πρώτα όλοι μαζί, αλλιώς είναι λάθος και χάνουν πόντους. Έτσι υπήρχε ομαδικότητα και συνεργασία μεταξύ τους και συμμετείχαν όλοι. 

Στο τέλος νικητές αναδείχθηκαν τα αγόρια και πήραν το έπαθλό τους.. σοκολατένια μπισκότα! Χα! Πως έκαναν όταν τα είδαν! Τι απογοήτευση, γιατί ποιος ξέρει τι περίμεναν όταν άκουσαν για δώρο..! Αν και το κέρδισαν, τους συμβούλεψα να το μοιραστούν όλοι μαζί γιατί σε μια τάξη όλοι μεταξύ τους είναι φίλοι και πρέπει να φροντίζουν να περνούν μαζί καλά. Οπότε τελικά νικητές και χαμένοι έφαγαν μπισκότα!

Πρώτη φορά είδα τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για να απαντήσουν σε, ουσιαστικά, γλωσσικές ασκήσεις του τύπου: ποιο είναι το ονοματικό και ποιο το ρηματικό μέρος της x πρότασης, πως γράφεται η τάδε λέξη, ποιο είναι το φυσικό και ποιο το γραμματικό της γένος, ποια είναι τα δομικά στοιχεία της παραγράφου, κλπ.. Και ναι! Ήταν μια πολύ διασκεδαστική μέρα και για μένα γιατί είχα κι εγώ τον ρόλο μου στο παιχνίδι, αυτόν της παρουσιάστριας και της συντονίστριας, αλλά και γιατί ανακάλυψα τον τρόπο να κάνω τα παιδιά μου χαρούμενα στο μάθημα της γλώσσας. Γι αυτούς τους λόγους, το δημιουργικό γλωσσικό παιχνίδι θα καθιερωθεί στη διδασκαλία, όταν χρειάζεται, και θα ονομαστεί.. "Ο Μπισκοτούχος"!

Αφιερωμένο στα πρωτάκια μου..


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου



Η φωτογραφία μου
Θεσσαλονίκη
Φιλόλογος και Υποψήφια Διδάκτωρ Πολιτικών Επιστημών (ΑΠΘ). Ερευνητικά ενδιαφέροντα: γλώσσα, πολιτική και εξουσία, σεξιστικός λόγος, μελέτη του φύλου, πολιτικές γυναικείας χειραφέτησης, κοινωνική φιλοσοφία και κοινωνικά κινήματα. Παράλληλα με τη διδασκαλία και την έρευνα, επιμελούμαι βιβλία. Mπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της παρακάτω φόρμας, τοποθετώντας τα στοιχεία σας. Τα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.

Φόρμα επικοινωνίας:

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *