Παρασκευή, Μαρτίου 14, 2014

Γλωσσικά παιχνίδια (Μέρος Β')


Τι άρεσε στα παιδιά μου: μια παραλλαγή του γνωστού παιχνιδιού "όνομα, ζώο, πράγμα, φυτό...", το "ουσιαστικό, επίθετο, ρήμα..." . Έχω παιδιά που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στο να ξεχωρίσουν τα διάφορα μέρη του λόγου και μπερδεύονται με την ορθογραφία όσον αφορά τις καταλήξεις και την κλίση. Έτσι, αφού πρώτα παρέδωσα λίγη βασική θεωρία πάνω στα ήδη γνωστά από προηγούμενα χρόνια και  από γλωσσικό ένστικτο, προχώρησα κατευθείαν στο παιχνίδι όπου τα παιδιά στην ουσία πέρασαν στο κομμάτι της πρακτικής και της εφαρμογής της θεωρίας.



Αν τα παιδιά είναι λίγα, παίζει ο καθένας ξεχωριστά, αλλιώς χωρίζονται σε ομάδες (έτσι προωθείται και το πολύ σημαντικό ομαδοσυνεργατικό κομμάτι!). Τα παιδιά στην περίπτωσή μου ήταν λίγα οπότε έβγαλαν από μια κόλλα χαρτί (φυσικά με εντελώς διαφορετική διάθεση απ' ότι στο άκουσμα αυτής της φράσης-κλισέ για τέστ/διαγώνισμα!) και έγραψαν οριζόντια τις κατηγορίες: ουσιαστικό, ρήμα, επίθετο, μετοχή, επίρρημα, βαθμοί. Το παιχνίδι ξεκίνησε με τον πρώτο εθελοντή που άρχισε να λέει την αλφαβήτα από μέσα του. Ο διπλανός του σε κάποια στιγμή του είπε "stop" και στο γράμμα που τον πέτυχε έπρεπε να γραφτούν όλα τα μέρη του λόγου που ζητούσε το παιχνίδι. Όποιος τελείωνε πρώτος το δήλωνε και τα μολύβια ακουμπούσαν στα θρανία! Διάβαζε ο καθένας τις επιλογές του και αν τύχαινε να έχουν δύο και περισσότερα παιδιά την ίδια λέξη σε μια κατηγορία, έπαιρναν από 5 βαθμούς, ειδάλλως από 10. Έπειτα συμπλήρωναν τον βαθμό στην αντίστοιχη κατηγορία και την "πάσα" έπαιρνε ο επόμενος! Στο τέλος ακολούθησε καταμέτρηση των βαθμών και αναδείχθηκε ο νικητής!

Στο παιχνίδι αφιερώσαμε το τελευταίο τέταρτο του μαθήματος και τα παιδιά το διασκέδασαν αλλά και διαπίστωσα πως αποκόμισαν αρκετά, διότι κατά την ώρα της εφαρμογής διορθώναμε μαζί τα λάθη, έκανα όταν χρειαζόταν μια υπενθύμιση των κανόνων και των καταλήξεων και απαντούσα γενικότερα στις απορίες τους σε σχέση με το τι μέρος του λόγου είναι κάποιες λέξεις και αν πρέπει να τις βάλουν. Επίσης μέσα από το παιχνίδι κατάλαβα κατά πόσο κατανόησαν την θεωρία και που θα χρειαστούμε παραπάνω δουλίτσα! Οπότε νομίζω πως επιβεβαιώθηκε το "τερπνόν μετά του ωφελίμου"! 

Να θυμάστε πως το μάθημα μπορεί να γίνει πολύ διασκεδαστικό, αρκεί να υπάρχει δημιουργικότητα, φαντασία και όρεξη...




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου



Η φωτογραφία μου
Θεσσαλονίκη
Φιλόλογος και Υποψήφια Διδάκτωρ Πολιτικών Επιστημών (ΑΠΘ). Ερευνητικά ενδιαφέροντα: γλώσσα, πολιτική και εξουσία, σεξιστικός λόγος, μελέτη του φύλου, πολιτικές γυναικείας χειραφέτησης, κοινωνική φιλοσοφία και κοινωνικά κινήματα. Παράλληλα με τη διδασκαλία και την έρευνα, επιμελούμαι βιβλία. Mπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της παρακάτω φόρμας, τοποθετώντας τα στοιχεία σας. Τα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.

Φόρμα επικοινωνίας:

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *