Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 06, 2018

Εμπορικό σήμα και γενικό όνομα

Η επιλογή εμπορικού σήματος κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για μια εταιρία και για τα προϊόντα της. Πολλές φορές όμως παρατηρείται το φαινόμενο κατά το οποίο η επωνυμία ενός προϊόντος παύει να χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο προϊόν μιας εταιρίας και χρησιμοποιείται γενικά ως συνώνυμο κάθε όμοιου προϊόντος από άλλες εταιρίες. Δηλαδή η επωνυμία της γενικεύεται (trademark genericization). Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν κυκλοφορεί για πρώτη φορά ένα προϊόν, αποκτά εξέχουσα θέση και εδραιώνεται στην αγορά με την επωνυμία του ή όταν ένα προϊόν θεωρείται το καλύτερο, το πιο σημαντικό και δημοφιλές της κατηγορίας του. 

Αν και η παραπάνω εξέλιξη μοιάζει καλή για μια εταιρία και για το ξεχωριστό προϊόν της, στην ουσία το προϊόν παύει να είναι τόσο ξεχωριστό και χάνει την αναγνώριση που είχε για το καταναλωτικό κοινό. Αν η επωνυμία του είναι τόσο διαδεδομένη ώστε να χρησιμοποιείται ευρέως για παρόμοια προϊόντα, τότε η εταιρία θα πρέπει να βρει έναν τρόπο για να ξεχωρίσει και πάλι, ενώ παράλληλα δεν έχει πλέον τον απόλυτο έλεγχο για την ποιότητα που συνεπάγεται ένα τόσο αναγνωρισμένο προϊόν, όταν από άλλες εταιρίες κυκλοφορεί ένα παρόμοιο αλλά κατώτερης κλάσης. Ας θυμηθούμε τη διαμάχη που ξέσπασε το 2013 όταν η Google ζήτησε από το Σουηδικό Γλωσσικό Συμβούλιο να αφαιρέσει από το λεξικό με τους νεολογισμούς τη λέξη ogooglebar με τον ορισμό: κάτι που δεν μπορεί να βρεθεί στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας μια μηχανή αναζήτησης (δηλαδή μια οποιαδήποτε, όχι απαραίτητα το google).

Παρακάτω ακολουθούν τέτοια παραδείγματα για την ελληνική αγορά: η επωνυμία που έχει κυριαρχήσει και χρησιμοποιούμε συνήθως για να αναφερθούμε σε ένα προϊόν, έπειτα σε παρένθεση η επωνυμία όπως είναι και τέλος το ίδιο το προϊόν που τελικά εννοούμε ανεξαρτήτως επωνυμίας (και που εν τέλει είναι πιο σωστό να λέμε):

Κόκα-κόλα (Coca-Cola) - για κάθε αναψυκτικό τύπου κόλα
Χανζαπλάστ (Hansaplast) - τσιρότο
Πάμπερς (Pampers) - βρεφικές πάνες
Μπειμπιλίνο (Babylino) - αν και το όνομα μαρτυρεί ότι απευθύνεται σε μωρά, συνήθως χρησιμοποιείται όταν αναφερόμαστε σε πάνες ακράτειας για ηλικιωμένους
Μερέντα (Μerenda) - πραλίνα φουντουκιού
Σελοτέιπ (Sellotape) - κολλητική ταινία
Μίκυ μάους (Mickey Mouse) - για κινούμενα σχέδια ή κόμικς
Τζιπ (Jeep) - για κάθε ογκώδες αυτοκίνητο
Ντάτσουν (Datsun) - για κάθε αγροτικό αυτοκίνητο
Ποστ-ιτ (Post-it) - αυτοκόλλητα χαρτάκια σημειώσεων
Τάπερ (το πρώτο μισό από το Tupperware) - δοχείο φαγητού
Γουόκμαν (Walkman) - φορητή συσκευή αναπαραγωγής ήχου 
Βαζελίνη (Vaseline) - γέλη πετρελαίου
Φότοσοπ (Photoshop) - πρόγραμμα επεξεργασίας γραφικών
Τζακούζι (Jacuzzi) - υδρομασάζ
Γκουγκλ (Google) - μηχανή αναζήτησης
Ντεπόν (Depon) - παρακεταμόλη
Θερμός (Thermos) - θερμομονωτικό δοχείο για υγρά
Βετέξ (Wettex) - σπογγοπετσέτα, απορροφητικό πανί
Ντετόλ (Dettol) - αντισηπτικό
Ούχου (UHU) - υγρή κόλλα
Άβα (AVA) - υγρό απορρυπαντικό πιάτων
Αουτάν (Autan) - εντομοαπωθητικό σπρέι
Μπεταντίν (Betadine) - ιωδιούχος ποβιδόνη 
Μπλάνκο (blanco της εταιρίας Pelican) - διορθωτικό υγρό
Μπάρμπι (Barbie) - για κάθε ξανθιά κούκλα μόδας
Ζίπο (Zippo) - για κάθε μεταλλικό αντιανεμικό αναπτήρα
Βιτάμ - μαργαρίνη

...και για όσους μεγάλωσαν τη γενιά του '90:

κάθε παιχνιδομηχανή λεγόταν τότε super nintendo! 




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου



About Me Σοφία Τατίδου - Φιλόλογος και Υποψήφια Διδάκτωρ Πολιτικών Επιστημών (ΑΠΘ) στη Σύγχρονη Ιστορία. Ερευνητικά ενδιαφέροντα: γλώσσα, πολιτική και εξουσία, μελέτη του φύλου, κοινωνική ιστορία και κοινωνικά κινήματα. Mπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της παρακάτω φόρμας, τοποθετώντας τα στοιχεία σας. Τα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.

Φόρμα επικοινωνίας:

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *